Erääntyneet laskut

Jäsen näkee omilta jäsensivuiltaan kaikki avoimet ja erääntyneet laskunsa. Toimihenkilö voi kuitenkin erikseen muistuttaa harrastajia erääntyneistä laskuista toimittamalla laskun uudestaan ja laskun mukana voidaan lähettää erillinen saateviesti muistuttamaan maksamaan lasku. Seura voi myös määrittää lähteekö erääntyneille laskuille muistutusviesti automaattisesti. Saatavien Hallinta -lisäpalvelu hoitaa tarvittaessa myös laskujen perinnän seuran puolesta.

Erääntyneiden laskujen automaattinen muistuttaminen

  1. Mene Asetukset > Laskutus -sivulle.

  2. Valitse Muokkaa kohdasta muistutusviestien asetukset.

  3. Aseta Automaattinen muistutusviesti kohtaan kyllä.

  4. Valitse milloin muistutusviesti oimitetaan kohdasta Muistus toimitetaan.

    • Valittavissa on 5-14 päivää erääntymisen jälkeen. Mikäli seuralla on käytössä Saatavien Hallinta -lisäpalvelu, jatkaa Visma Finacial laskun jälkitoimenpiteet tästä eteenpäin.

  5. Kirjoita haluttu oletusviesti Muistutusviestien saate -kohtaan. Tämä viesti lähtee kaikille automaattisesti muistutetuille laskuille laskun saatteena.

Erääntyneen laskun manuaalinen muistuttaminen

  1. Mene Laskutus > Laskut -sivulle ja valitse haluamasi ryhmä.

  2. Lisää suodatin Laskun tila on Erääntyneet.

  3. Lisää taulun sarakkeeksi Myöhässä (pv) ja Lähetetty (krt), niin näet kuinka monta päivää lasku on myöhässä ja monta kertaa lasku on toimitettu vastaanottajalle.

  4. Valitse taulun vasemmasta sarakkeesta laskut, joiden vastaanottajille haluat muistutuksen lähettää.

  5. Valitse toiminto Muistuta erääntyneistä.

  6. Kirjoita muistutuslaskun saateviesti ja toimita laskut. Oletuksena tarjotaan automaattisten muistutuslaskujen saateviestiä.

Huomaa

Vastaanottajalle toimitetaan muistutuksen yhteydessä alkuperäinen lasku, alkuperäisellä summalla ja eräpäivällä. Mikäli seuralla on käytössä Saatavien hallinta -lisäpalvelu, maksumuistutukset ja mahdolliset perintätoimet suoritetaan automaattisesti seuran puolesta

Virheilmoitukset laskua toimittaessa

Mikäli laskua toimittaessa näet virheilmoituksen vastaanottajan nimen kohdalla, jäsenen tiedoissa on jokin puute.

Viemällä hiiren laskun vastaanottajan nimen päälle, näet mistä varoitus tai virheilmoitus johtuu. Virheilmoitus on punainen ja laskua ei voida toimittaa uudelleen. Virheilmoituksen syy voi olla:

  • Laskua ei ole julkaistu

  • Lasku on hyvitetty (hyvityslasku luotu)

  • Lasku on suljettu

  • Laskulla ei ole vastaanottajaa

  • Laskulla ei ole valittuna toimitustapaa jäsenen viestiasetuksissa (sähköposti tai e-lasku)

  • Lasku on perinnässä

Erillisen sähköpostin lähettäminen

  1. Mene Laskutus > Laskut -sivulle ja valitse haluamasi ryhmä.

  2. Lisää suodatin Laskun tila on Erääntyneet.

  3. Lisää taulun sarakkeeksi Myöhässä (pv) ja Lähetetty (krt), niin näet kuinka monta päivää lasku on myöhässä ja monta kertaa lasku on toimitettu vastaanottajalle.

  4. Valitse taulun vasemmasta sarakkeesta laskut, joiden vastaanottajille haluat muistutusviestin lähettää.

  5. Valitse toiminto Lähetä viesti.

  6. Muotoile viesti ja Lähetä.

Last updated