Monivaiheinen tunnistautuminen
Last updated
Was this helpful?
Last updated
Was this helpful?
Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA) tuo merkittävän lisäturvan käyttäjätilien ja henkilötietojen suojaamiseen. Tämä lisäsuojauskerros perinteisen salasanan rinnalla vaatii käyttäjältä toisen vahvistuksen kirjautuessaan – erillisestä tunnussovelluksesta saatavan kertakäyttöisen koodin. Tämä estää tehokkaasti luvattomat kirjautumisyritykset, vaikka käyttäjän salasana olisi vaarantunut. Monivaiheinen tunnistautuminen vähentää huomattavasti riskiä joutua tietomurtojen ja hakkeroinnin kohteeksi.
myClubissa jokainen käyttäjä voi asettaa omalle myClub-tunnukselleen monivaiheisen tunnistautumisen päälle.
Voit käyttää eri sovelluksia tunnistautumiseen. Alla ohjeet -sovelluksille.
Klikkaa Monivaiheinen tunnistatuminen
Klikkaa Ota Käyttöön. Tämän jälkeen saat sähköpostiisi vahvistuskoodin. Syötä vahvistuskoodi sille tarkoitettuun laatikkoon ja klikkaa Vahvista.
Avaa Google Authenticator -sovellus
Paina “+”-painiketta oikeasta alakulmasta ja valitse “Lue QR-koodi”
Skannaa QR-koodi myClubin selaimesta
Älä sulje myClubin QR-koodi-ikkunaa missään monivaiheisen tunnistautumisen vaiheessa
Syötä tunnuslukusovelluksestasi voimassaoleva kertakäyttökoodi sille varattuun laatikkoon ja paina “Ota käyttöön”
Monivaiheinen tunnistautuminen on nyt päällä
MFA:n palautuksen tunnistautumismetodiksi on mahdollista asettaa tekstiviesti. Näin käyttäjä voi palauttaa myClub-tunnuksen käyttöönsä, vaikka menettäisi pääsyn tunnuslukusovellukseen (esim. laite hajoaa tai katoaa).
Palautustapa on mahollista asettaa käyttöön menemmällä kohtaan myClub-tunnus -> Monivaiheinen tunnistautuminen -> Tunnuksen palautustapa. Syötettyyn puhelinnumeroon lähetetään tekstiviesti, jolla varmistetaan, että käyttäjä todella omistaa kyseisen puhelinnumeron.
Mitä tehdä, jos koodi ei kelpaa myClubin QR-koodi ikkunassa?
Poista kaikki myClubiin liittyvät tunnukset Authenticator sovelluksesta ja tee monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönottto uudestaan.
Huom! myClub-tunnus on henkilökohtainen. Jos tunnusta käyttää useampi henkilö ja joku tunnusta käyttävä henkilö aktivoi MFA:n käyttöön, muut tunnusta käyttävät eivät pääse enää kirjautumaan sisään. Tämän takia esimerkiksi toimisto@seura.fi ei ole suositeltava myClub-tunnuksen osoite, mikäli useampi henkilö käyttää tätä.