Monivaiheinen tunnistautuminen

Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA) tuo merkittävän lisäturvan käyttäjätilien ja henkilötietojen suojaamiseen. Tämä lisäsuojauskerros perinteisen salasanan rinnalla vaatii käyttäjältä toisen vahvistuksen kirjautuessaan – erillisestä tunnussovelluksesta saatavan kertakäyttöisen koodin. Tämä estää tehokkaasti luvattomat kirjautumisyritykset, vaikka käyttäjän salasana olisi vaarantunut. Monivaiheinen tunnistautuminen vähentää huomattavasti riskiä joutua tietomurtojen ja hakkeroinnin kohteeksi.

myClubissa jokainen käyttäjä voi asettaa myClub-tunnukselle monivaiheisen tunnistautumisen.

Huom!

myClub-tunnus on henkilökohtainen. Jos tunnusta käyttää useampi henkilö ja joku tunnusta käyttävä henkilö aktivoi MFA:n käyttöön, muut tunnusta käyttävät eivät pääse enää kirjautumaan sisään. Tämän takia esimerkiksi toimisto@seura.fi ei ole suositeltava myClub-tunnuksen osoite, mikäli useampi henkilö käyttää tätä.

Monivaiheisen tunnistautumisen aktivointi

Voit käyttää eri sovelluksia tunnistautumiseen. Alla ohjeet Google Authenticator -sovelluksille.

  1. Klikkaa Monivaiheinen tunnistautuminen
  2. Klikkaa Ota Käyttöön. Tämän jälkeen saat sähköpostiisi vahvistuskoodin. Syötä vahvistuskoodi sille tarkoitettuun laatikkoon ja klikkaa Vahvista.
  3. Avaa Google Authenticator -sovellus
  4. Paina “+”-painiketta oikeasta alakulmasta ja valitse “Lue QR-koodi”
  5. Skannaa QR-koodi myClubin selaimesta
  6. Älä sulje myClubin QR-koodi-ikkunaa missään monivaiheisen tunnistautumisen vaiheessa
  7. Syötä tunnuslukusovelluksestasi voimassaoleva kertakäyttökoodi sille varattuun laatikkoon ja paina “Ota käyttöön”
  8. Monivaiheinen tunnistautuminen on nyt päällä

Monivaiheisen tunnistautumisen palautustapa

MFA:n palautuksen tunnistautumismetodiksi on mahdollista asettaa tekstiviesti. Näin käyttäjä voi palauttaa myClub-tunnuksen käyttöönsä, vaikka menettäisi pääsyn tunnuslukusovellukseen (esim. laite hajoaa tai katoaa).

Palautustapa on mahdollista asettaa käyttöön menemällä kohtaan myClub-tunnus -> Monivaiheinen tunnistautuminen -> Tunnuksen palautustapa. Puhelinnumeroosi lähetetään tekstiviesti, jolla varmistetaan, että käyttäjä todella omistaa kyseisen puhelinnumeron.

Tärkeää

Jos palautustapaa ei ole asetettu ja menetät pääsyn puhelimeesi tai Authenticator-sovellukseen, myClub-tunnusta ei voida enää käyttää. Sinun on tällöin luotava uusi tunnus toisella sähköpostiosoitteella ja pyydettävä seuraa päivittämään jäsentietoihin uusi osoite.

Ongelmatilanteita

Aktivointi ei onnistu myClubin QR-koodi ikkunassa?

Poista kaikki myClubiin liittyvät tunnukset Authenticator sovelluksesta ja tee monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönottto uudestaan.

Koodi ei kelpaa kirjautuessa

Varmista, että koodi ei ole vanhentunut ja käytät oikean tilin koodia kirjautuessa. Jos oikeaa tiliä ei löydy Authenticator-sovelluksesta, niin varmistathan vielä, ettei aktivointia ole tehty jollain toisella laitteella esimerkiksi työpuhelimellasi.

Puhelin tai Authenticator-sovellus eivät ole enää käytettävissä

Kirjautumisen yhteydessä voit ottaa monivaiheisen tunnistautumisen pois käytöstä tekstiviestillä saatavan vahvistuskoodin avulla. Tämä onnistuu vain, jos olet aiemmin asettanut palautustavan. Muussa tapauksessa sinun tulee luoda uusi myClub-tunnus toisella sähköpostiosoitteella.

Vastasiko tämä kysymykseesi? Kiitos palautteestasi Palautteen lähettämisessä tapahtui virhe. Yritä myöhemmin uudelleen.