Verkkokauppa

Seura voi halutessaan ottaa käyttöön verkkokaupan. Verkkokaupan kautta seura voi myydä omia vapautettuja vuoroja julkisesti. Verkkokaupan käyttöönotossa on seuraavat vaiheet

  1. Verkkomaksut-lisäpalvelun tilaus ja aktivointi myClubissa

  2. Verkkokaupan yleiset asetukset Vuorosuunnittelussa

  3. Tapahtumapaikkojen asettaminen myyntiin ja Tapahtumapaikkakategorioiden luonti

  4. Hinnastojen asettaminen

  5. Verkkokaupan lisääminen verkkosivuille

Vaiheisiin voi tutustua alapuolelta sekä teksti- että video-ohjeiden muodossa.

Käyttöönotto

Verkkokauppa vaatii toimiakseen Verkkomaksut-lisäpalvelun tilaamisen myClubissa. Tilauksen jälkeen tulee aktivoida verkkomaksut käyttöön sille pankkitilille, joka on määritetty myClubissa Lisäpalvelut > Vuorosuunnittelu > Laskutusasetukset -kohdassa Laskun pankkitiliksi.

Kun verkkomaksut on otettu käyttöön myClubissa, verkkokauppa voidaan aktivoida Vuorosuunnittelussa kohdassa Asetukset > Verkkokauppa.

Muokkaamalla asetuksia voidaan ruksia kaupalle “Käytössä” -valinta. Lisäksi tulee valita laskutuksen asetukset “Laskutuskategoria” ja “Laskutusryhmä” verkkokaupasta tehtäviä laskuja varten. Verkkokaupan sähköpostiosoite ja puhelinnumero ovat myös pakollisia tietoja. Nämä näytetään loppuasiakkaalle verkkokaupassa yhteystietoina.

Lisäksi asetuksista tulee lisätä kaupalle “Sopimusehdot”, jotka näytetään tilaajalle tilauksen teon yhteydessä.

Tapahtumapaikat ja hinnoittelu

Verkkokauppaan valitaan erikseen ne tapahtumapaikat, joista vuoroja halutaan myydä. Asetukset > Tapahtumapaikat -näkymässä muokataan haluttua tapahtumapaikkaa ja valitaan “Näkyy verkkokaupassa”-asetus päälle.

Tapahtumapaikoille voidaan valita Tapahtumapaikkakategorioita, joiden avulla verkkokaupassa voidaan hakea tietyn tyyppisiä tapahtumapaikkoja. Tapahtumapaikkakategorioita voivat olla esimerkiksi “Jäähallit”, “Kuntosalit” tai “Kokoustilat”. Kategoriat luodaan kohdassa Asetukset > Tapahtumapaikat > Tapahtumapaikkakategoriat. Tapahtumapaikat, joilla ei ole erikseen määritettyä kategoriaa näkyvät verkkokaupassa “Kaikki”-kategorian alla.

Tapahtumapaikat voidaan ryhmitellä maantieteellisen sijainnin mukaan kohdassa Asetukset > Tapahtumapaikat > Ryhmittely. Samaan ryhmittelyyn liitetyt tapahtumapaikat näkyvät verkkokaupassa ryhmittelyn nimen alla. Ryhmittely voi esimerkiksi olla “Leppävaaran jäähalli”, johon on liitetty tapahtumapaikat “Warrior I” ja “Warrior II”. Ryhmittelylle annetaan myös osoitetieto, jolloin sen sisällä oleville tapahtumapaikoille näytetään ryhmittelyn osoite tapahtumapaikan oman osoitteen sijaan.

Viimeiseksi verkkokaupassa näkyville tapahtumapaikoille tulee asettaa “Hinnasto”. Hinnasto valitaan Asetukset > Hinnastot > Oletushinnastot kohdassa . Verkkokaupassa myytävät vuorot käyttävät aina seuran oletushinnastoa.

Ohjevideo hinnastojen luomisesta vuorosuunnittelun verkkokauppaan.

Vuorojen asettaminen myyntiin

Verkkokauppaan tulevat myyntiin vuorot tapahtumapaikoilta, jotka on asetettu näkyville verkkokauppaan. Vuoro on myynnissä kun se:

  • on vapautettu varattavaksi

  • on ajalla, jolle on määritetty hinnasto

  • kestää vähintään tunnin yhtäjaksoisen ajan

  • ei ole päällekkäin jo tehdyn, maksua odottavan verkkokauppavarauksen kanssa

  • ei ole menneisyydessä

Vuorojen mahdolliset alkamisajat voidaan asettaa tapahtumapaikkakohtaisesti. Alkamisajat voi määrittää viiden minuutin tarkkuudella. Esimerkiksi kun valitaan 15 ja 45, saadaan 13:15, 13:45, 14:15 ja niin edelleen.

Verkkokaupan lisääminen verkkosivuille

Verkkokaupan linkki voidaan kopioida seuran verkkosivuille, jolloin vierailijat voivat siirtyä sivuilta verkkokauppaan. Linkin pääsee kopioimaan kohdasta Asetukset > Kauppa.

Ohjevideo Vuorosuunnittelun verkkokaupan käytöstä.

Verkkokauppavaraukset

Kun verkkokaupassa tehdään tilaus, tilattu vuoro merkitään alustavasti varatuksi. Vuoron ollessa alustavasti varattu:

  • Verkkokaupassa ei tarjota kyseiselle ajankohdalle vuoroa

  • Seurat eivät voi varata vuoroa kyseiseltä ajankohdalta, vaikka varattava aika näkyisi heidän kalenterissaan

  • Vuoron vapauttanut seura ei voi muokata vapautettua vuoroa

Varauksen käsittely

Alustava varaus säilyy niin kauan kunnes yksi seuraavista tapahtuu:

  • Tilaaja maksaa varauksen, jolloin varaus vahvistuu varsinaiseksi varaukseksi, ja vapaa vuoro poistuu seurojen kalentereista

  • Tilaaja peruuttaa varauksen maksamisen, jolloin vuoro on jälleen kaikkien varattavissa

  • Tilaaja jättää maksamatta tai peruuttamatta. Tällöin tilaus sulkeutuu 25-30 minuutin sisällä tilauksen tekemisestä ja vuoro on jälleen kaikkien varattavissa

Varausten laskut myClubissa

  • Lasku syntyy tilaushetkellä tilaan “Avoin”

  • Kun varaus maksetaan, se siirtyy tilaan “Maksettu”

  • Jos varaaja peruuttaa tilauksen, laskulle tehdään hyvityslasku (Kirjanpito-lisäpalvelu) tai se suljetaan

  • Jos tilausta ei makseta eikä peruuteta, lasku hyvitetään/suljetaan 3 tunnin päästä tilauksesta

Erikoistilanteet

  • Mikäli tilaaja maksaa tilauksen Paytrailissä, mutta jättää palaamatta takaisin myyjän palveluun, Paytrail yleensä ilmoittaa maksusta heti ja tilaus käsitellään normaalisti. Varaaja saa sähköpostivahvistuksen sähköpostiinsa

    • Mikäli Paytrail jättää tällaisessa tapauksessa maksun jostakin syystä ilmoittamatta, laskun tila tarkistetaan vielä kerran ennen kuin tilaus automaattisesti suljetaan 25-30 minuutin päästä. Jos maksu on silloin rekisteröitynyt, tilaus vahvistetaan ja muutoin perutaan.

    • Lasku pysyy avoimena enintään 3 tuntia ja mikäli Paytrail ilmoittaa maksusta vielä tänä aikana, lasku merkitään maksetuksi, mutta tilaus on jo peruttu. Tällöin vuoron varaus asiakkaalle tulee hoitaa käsin.

    • Jos lasku on ehditty jo sulkea ja Paytrail ilmoittaa maksun, maksu ei kirjaudu. Tilaus on peruttu ja vuoron varaus asiakkaalle tulee hoitaa käsin.

Viestintä

Vuoron varaajalle lähtee maksun jälkeen automaattinen sähköpostivahvistus siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka hän on täyttänyt tilauksen yhteydessä. Viesti lähtee myös, mikäli henkilö jättää maksamatta ja tilaus sulkeutuu.

Tilaajan sähköpostiosoite ja puhelinnumero ovat nähtävillä vuoron muokkausikkunassa, ja lisäksi ne voidaan valita näytettäviksi sarakkeiksi vuorojen “Lista”-näkymään.

Tilaajalle voidaan lähettää sähköpostia myös vuoron “Lähetä viesti” rivi- ja massatoiminnoilla. Tällöin tulee valita viestin vastaanottajiksi vuoron “Laskutusyhteyshenkilöt”.

Jos asiakas vastaa näihin sähköpostiviesteihin, vastaus toimitetaan sähköpostiosoitteeseen joka on kirjattu kaupan asetuksiin.

Ilmoitukset

Verkkokauppaan tulleista maksetuista tilauksista on mahdollista tilata ilmoitus sähköpostilla ja/tai tekstiviestillä. Ilmoitus tilataan tapahtumapaikkakohtaisesti. Ilmoitus voi olla hyödyllinen esimerkiksi kenttämestarille, jotta paikalle ehditään tehdä tarvittavat valmistelut ennen vuoron alkamista samana päivänä.

  1. Varmista, että henkilöllä jolle ilmoitus toimitetaan on jäsentili myClubissa.

  2. Tarkista, että jäsentilille on tilattu myClubin viestiasetuksista “Yhteisön viestit” sähköpostilla / puhelimeen.

  3. Jos haluat toimittaa SMS-viestejä, tarkista, että seuralla on myClubissa SMS-krediittejä tilattuna (Asetukset -> Lisäpalvelut -> SMS)

  4. Muokkaa Vuorosuunnittelussa tapahtumapaikkaa johon tehdyistä tilauksista haluat lähettää ilmoituksen

    1. Valitse välilehti “Verkkokauppa”.

    2. Valitse “Ilmoita kaupan varauksista” ja aseta tuntimäärä, joka vuoron alkuun tulee vähintään olla, jotta ilmoitus lähetetään (esim. 24h).

    3. Lisää ilmoituksen vastaanottaja ja valitse ryhmä, johon hänet on myClubissa lisätty hakeaksesi hänen yhteystietonsa ja valitse ilmoituksen toimitustavat.

Ilmoitus toimitetaan, kun tapahtumapaikkaan on tehty verkkokauppatilaus ja tilaus on maksettu. Ilmoituksessa kerrotaan tapahtumapaikan nimi sekä vuoron päivämäärä ja kellonaika.

SMS-viestin lähetys vie yhden sms-krediitin/puhelinnumero, johon viesti toimitetaan. Mikäli krediitit loppuvat, viestiä ei toimiteta. Kannattaa siis välillä tarkistaa, että krediittejä on jäljellä. Lähetetyt viestit voi käydä tarkistamassa myClubissa kohdassa Viestintä -> Viestit seuran pääryhmässä.

Last updated